Sunday, April 13, 2014

SEJARAH SUKAN ULTIMATE FRISBEE DI MALAYSIA

Permulaan Ultimate dapat dikesan dari sekumpulan guru-guru di Sekolah Antarabangsa Kuala Lumpur (ISKL) pada awal tahun 2000 yang bermain permainan ini di kalangan mereka. Tidak lama kemudian, penduduk tempatan mula mencuba permainan ini dan menarik minat ramai orang. Pada tahun 2004, Sukan Global Partners (GSP) mula menyokong pembangunan sukan dengan pembuatan cakera frisbee keluaran negara iaitu MyDiscTM. Dengan pembuatan cakera frisbee yang berkualiti dan harga yang berpatuta ia berjalan seiring dengan usaha oleh GSP untuk memperkenalkan sukan itu untuk beberapa semakin sekolah dan universiti dan juga menganjurkan kejohanan tempatan bermula pada tahun 2005.

Sejak itu, sukan itu telah berkembang di setiap sekolah-sekolah, universiti dan juga orang dewasa yang bermain secara kasual dan kompetitif. Sudah tentu dengan kehadiran internet pertama Malaysia, www.ultimatemalaysia.com serta laman web tempatan yang lain menyediakan video pembelajaran dan contoh bermain secara kompetitif di YouTube untuk pembangunan sukan ini yang lebih kritikal. Kumpulan Facebook seperti KL Ultimate, NUTS (Northern Ultimate Tribes) dan lain-lain juga telah memainkan peranan penting dalam pembangunan rangkaian permainan Ultimate frisbee.

Kini dianggarkan terdapat 30 – 40 buah kelab dan pastukan yang aktif bermain dalam sukan ini sama ada di Timur dan Barat Malaysia serta diwakili lebih daripada 1000 pemain. Selain itu, ramai juga yang bermain permainan ini secara kasual. Kejohanan Ultimate Frisbee akan diadakan setiap bulan di pelbagai lokasi di seluruh negara termasuk acara utama seperti “Annual Malaysian Open” dan “Penang Hat” yang bukan sahaja menarik daripada persaingan domestik tetapi pemain atau pasukan dari seluruh rantau ini.


Sudah tentu “Spirit Of The Game” (SOTG) adalah nadi kepada sukan ini yang akhirnya berkembang dengan luar biasa. SOTG mengingatkan kepada semua pemain bahawa “That while competitive play is encouraged, it is never at the expense of respect between players, adherence to the rules or the joy of play.”  Sesungguhnya sukan Ultimate adalah lebih jauh daripada sukan, tetapi ia juga melahirkan nilai-nilai yang baik dan hubungan komuniti adalah lebih kukuh dalam kalangan bangsa di negara ini. 


1 comment: